Како одустати од уговора на даљину

Уговори закључени на даљину, као и они закључени изван пословних просторија, омогућавају потрошачима да купују робу и услуге из удобности својих домова, без физичког присуства. Иако овакав начин куповине има бројне предности, потрошачи се често сусрећу с дилемом да ли су донели праву одлуку. Управо зато постоји законско право на одустајање од оваквих уговора.

Основе права на одустајање од уговора

Закон о заштити потрошача Републике Србије регулише право потрошача да одустане од уговора на даљину или уговора који се закључује изван пословних просторија. Потрошач има рок од 14 дана да се предомисли и без навођења разлога раскине уговор. Овај период представља својеобразну “зону размишљања”, што значи да потрошач може без страха донети одлуку која је у његовом најбољем интересу.

Право на одустајање: кораци и обавезе

Да би потрошач остварио своје право, он мора послати изјаву о одустајању продавцу, што може учинити непосредно, поштом или електронским путем. Поступак је врло једноставан – потребно је попунити образац који обухвата основне податке о потрошачу, трговцу, као и детаље уговора. Потрошач је дужан да робу врати у року од 14 дана од дана када је послао изјаву, док трговац има обавезу да врати плаћени новац у истом временском периоду.

Шта је све покривено правом на одустајање?

Право на одустајање покрива уговоре о куповини робе, као и уговоре о пружању услуга, под условом да потрошач није пристао да услуга почне пре истека рока за одустајање. Међутим, постоје изузеци – на пример, уговори за робу која је направљена по спецификацијама потрошача или персонализоване робе, те робе која се брзо квари, нису обухваћени правом на одустајање.

Права и обавезе потрошача и трговца

Поред тога што потрошач мора вратити робу у неизмењеном стању, он такође сноси трошкове враћања робе, осим у случајевима када је трговац пристао да их преузме. С друге стране, трговац мора потрошачу вратити цео износ који је уплаћен, укључујући и трошкове испоруке.

Могућности за подношење жалби

Уколико трговац не испоштује своје обавезе у року или одбије да прими робу, потрошач може покренути поступак за вансудско решавање потрошачког спора, а у крајњем случају може се обратити суду.

Поштовање овог законског права омогућава фер однос између трговаца и потрошача, чиме се додатно јача поверење у куповину на даљину и закључивање уговора изван пословних просторија.

Scroll to Top