Куповина на даљину укључује трансакције преко интернета, телефона или на другим местима изван пословних просторија продавца. Према Закону о заштити потрошача, купац који набави робу на овај начин има право да одустане од уговора у року од 14 дана, без обавезе да наводи разлог за то. Ово право се примењује када производ није видљив и доступан за прегледање или тестирање пре куповине, као што је случај код онлајн наруџби или продаје преко телефона.
Како функционише одустајање од уговора?
Одустајање од уговора је засновано на праву потрошача да се предомисли и врати купљени производ. Ова процедура је доступна само за куповине обављене на даљину или изван пословних просторија, где купац није имао прилику да лично види и испроба робу. Продавци су законски обавезни да обезбеде информације о праву на одустајање, као и да доставе образац за одустајање најкасније уз робу.
Када купац одлучи да искористи ово право, обавезан је да обавести продавца писаним путем. Потрошач не мора да наводи разлог за одустајање, а трговац је дужан да у року од 14 дана од пријема изјаве о одустајању врати пуну уплату за робу. Ако трговац не испоручи образац за одустајање, потрошач може једноставно доставити писану изјаву о одустајању.
Разликовање одустајања од уговора од рекламације
Одустајање од уговора и рекламација су два различита правна механизма. Одустајање се односи на ситуације када се купац предомисли око куповине, чак и ако је производ исправан. Рекламација, с друге стране, покреће се када производ није у складу са оним што је договорено, тј. када постоји недостатак или дефект. Код одустајања од куповине, разлози нису потребни, док се код рекламације мора доказати неисправност производа.
Примери одустајања могу укључивати куповину производа који се не свиђа по изгледу или величини. Потрошач који одустане мора вратити производ у исправном стању, у року од 14 дана од обавештења продавца. С друге стране, рекламација се односи на ситуације у којима је производ неисправан или не одговара ономе што је описано у уговору.
Писано информисање пре уговора
Продавци су законски обавезни да унапред обезбеде све информације везане за куповину, укључујући детаље о праву на одустајање, начин плаћања, услове испоруке, као и све друге релевантне податке. Ова информација мора бити достављена у писаној форми, било као део уговора или као засебан документ.
Сви услови морају бити јасни, разумљиви и доступни купцу пре него што се донесе одлука о куповини. Уколико продавци не доставе ове информације или образац за одустајање, потрошач има право на продужени рок за одустајање, који може трајати до годину дана.
Процедура за одустајање од уговора
Да би потрошач остварио своје право на одустајање, потребно је да попуни образац за одустајање и достави га продавцу у року од 14 дана од пријема робе. У случају да продавци не доставе овај образац, купац има право да пошаље писмену изјаву у којој наводи своју одлуку да одустане од уговора.
После достављања обрасца или изјаве, купац мора вратити робу продавцу у оригиналном стању, а трговац је дужан да врати новац у року од 14 дана од пријема робе или доказа да је роба послата назад. Купац сноси трошкове враћања робе, осим ако трговац није другачије навео.
Изузеци од права на одустајање
Иако је право на одустајање широко заштићено законом, постоје одређени изузеци. На пример, куповина робе која је подложна брзом кварењу, персонализоване робе, или запечаћене робе која се не може вратити из здравствених или хигијенских разлога након што је отворена, не подлеже праву на одустајање.
Трговци су такође обавезни да обавесте потрошача о околностима у којима губи право на одустајање, како би се избегли неспоразуми и несавесне праксе.
Закључак
Куповина на даљину омогућава купцима флексибилност, али такође носи и ризике јер потрошачи немају прилику да физички виде или испробају производ пре куповине. Зато је право на одустајање од уговора од суштинског значаја, јер потрошачима даје време да се предомисле и врате производ без обавезе навођења разлога.