Испоручен ми је оштећен пакет! Шта сада?

Проблеми са испоруком робе су чести, нарочито у случајевима када испоручена роба има физичка оштећења. Многи потрошачи нису свесни својих права у оваквим ситуацијама, што трговци често користе.

Одговорност за оштећену робу прелази са продавца на потрошача тек када је роба званично предата у одговарајућем стању.

Права потрошача при испоруци

Први корак је разумевање да продавац има законску обавезу да робу преда у уговореном року и у исправном стању. Према Закону о заштити потрошача (ЗЗП), продавци су дужни да испоруче робу у року од 30 дана ако није другачије уговорено. Ако не испуне ту обавезу, купац има право да раскине уговор. Растанак уговора се у овом случају не захтева писменим путем, већ аутоматски ступа на снагу по истеку уговореног рока. Продавци који не испуне ову обавезу суочавају се са новчаним казнама.

Ако примите робу која није у складу са уговором — било због оштећења, погрешне испоруке или неисправности — одмах имате право на враћање или замену.

Поступање у случају оштећења робе

Када роба стигне на вашу адресу, важно је да је одмах прегледате у присуству курира. Уколико уочите било каква физичка оштећења, имате право да одбијете пријем робе и тражите замену. Важно је направити фото-доказе и захтевати да се сачини записник о оштећењима који ће потписати и курир. Тиме документујете ситуацију и обезбеђујете своја права. Ако оштећења откријете тек касније, у року од осам дана обавестите продавца и затражите решење.

Мит о року од 24 сата

Многи продавци ће тврдити да физичка оштећења морају бити пријављена у року од 24 сата од испоруке. Међутим, овај рок нема законско утемељење у Закону о заштити потрошача или Закону о облигционим односима. У складу са чланом 481 Закона о облигционим односима, имате рок од осам дана за пријаву видљивих недостатака. Рок од 24 сата се погрешно примењује и често представља покушај обмане потрошача.

Када одговорност прелази на потрошача?

Одговорност за робу прелази на потрошача тек када му роба буде предата у складу са уговором. То значи да док не примите робу у исправном стању, одговорност за било каква оштећења остаје на продавцу. Ово укључује и случајеве када је роба оштећена током транспорта, ако га је организовао продавац.

Ако сами организујете транспорт или ангажујете курирску службу, одговорност за транспорт и евентуална оштећења пада на вас.

Како поступити ако примите оштећену робу?

Уколико приметите оштећења након што сте примили и отпаковали робу, одмах обавестите продавца и доставите доказе (фотографије, видео записи). Препоручује се да све комуникације буду у писаној форми како би постојала јасна евиденција. Трговац је дужан да размотри ваш захтев и понуди замену или повраћај новца, у зависности од ситуације.

Заштита потрошача и санкције за трговце

Продавци који не поштују обавезе у вези са испоруком и оштећењем робе суочавају се са значајним казнама. Закон о заштити потрошача предвиђа казне у случајевима када продавци не предају робу у исправном стању или не испуне услове испоруке у уговореном року. Казне се крећу од 50.000 до 2.000.000 динара, у зависности од природе прекршаја.

Савети за потрошаче

  1. Увек прегледајте робу приликом пријема. Не прихватајте оштећену робу и захтевајте записничку евиденцију у присуству курира.
  2. Пријавите оштећења одмах. Имате рок од осам дана за пријаву видљивих недостатака.
  3. Фотографишите и документујте све недостатке. Ово ће вам бити неопходно ако дође до спора.
  4. Захтевајте замену или повраћај новца ако роба не одговара опису или је оштећена.

Придржавајте се ових савета како бисте осигурали своја права и избегли непотребне проблеме са испоруком и оштећеном робом.

Scroll to Top